zondag 1 maart 2009

Sponsors houden de hand op de knip

Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG ging er vorig jaar een slordige $ 30 miljard om in de sportsponsoring. Opvallend hierbij is dat vooral financiele instellingen gretig geld hebben gestopt in de diverse sporten als tennis, golf, voetbal, autoracen, honkbal en basketbal. Was dit niet de sector die aan de basis staat van de huidige economische malaise? Zij moeten nu 'op de kleintjes' gaan letten en trekken zich massaal terug uit de sport. De autoindustie, een andere instelling die traditioneel veel geld investeert in sportsponsoring, is zoals bekend de dupe van deze malaise en ook deze sector trekt zich gedwongen terug. Een paar voorbeelden:

Bank of America trekt zich terug uit deal met New York Yankees: $ 20 miljoen per jaar in ruil voor pinautomaten van deze bank in het (nieuwe) stadion en heel veel reclameborden langs het veld. De roemruchte honkbalclub uit de Bronx zag eerder ook al sponsor GM vertrekken.
Citigroup deal met New York Mets wellicht van de baan: $ 400 miljoen voor de komende 20 jaar in ruil voor de naam 'Citifield' van het in aanbouw zijnde stadion. Deze deal krijgt veel kritiek te verduren vanwege de $ 45 miljard steun van de belastingbetaler.
Royal Bank of Scotland en ING stappen uit de Formule1.

In Nederland hebben (voorlopig) de grote sponsors zich nog niet teruggetrokken, maar sportkoepel NOC-NSF maakte eerder deze week bekend wel een meldpunt in het leven te roepen om een beter beeld te krijgen van de mogelijke gevolgen van de recessie voor sportsponsoring.

Volgens diverse economen dreigt er weldegelijk een gevaar voor de internationale sport. Real Madrid kan bijvoorbeeld geen enkele nieuwe aankoop meer doen zonder daarvoor een lening te moeten afsluiten gezien hun schuld van tussen de 300 en 500 miljoen euro. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een club als Chelsea en Valencia die afhankelijk zijn geworden van banken. Dezelfde kenners menen dat in Nederland alleen de breedtesport schade zal ondervinden van de crisis. Dat vergt dus een nog slimmer management van de verenigingsbesturen en bonden!

Gelukkig hoor ik ook geluiden van de grotere sponsors dat men juist nu (!) besluit door te gaan met sponsoring om weer een positief imago te krijgen. En met bijvoorbeeld het succes van het ABN-AMRO WTT en WWTT in Ahoy enkele weken geleden lijkt een investering in sport nog steeds heel interessant!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten